Content Marketing Plan 2017

Det er vigtigt, at planlægge sit indhold frem i tiden. En god tommerfinger regel er, at du som min. har styr på de næste 3 måneder.

Her kan du downloade mit eksempel på en content marketing plan for 2017. Du må bruge den og ændre den helt som du har lyst, men smid gerne en besked, hvis du har glæde af den – eller endnu bedre den del med dit netværk.

conent-udsnit

Højreklik og download skabelonen for content marketing planen 2017 (i XLSX format)

Hvad skal du have styr på inden du laver indhold?

Det er i min verden vigtigt, at du har helt styr på hvad du egentlig ønsker at opnå, inden du kaster dig ud i at skabe og planlægge indhold til dine sociale medier.

Gør dig nogle nogle tanker om:

  1. Hvad er målet med at være på fx. Facebook?
  2. Hvad måler du “succes’en” på
  3. Hvem vil du gerne ramme?
  4. Hvor er virksomheden unik

Lad mig komme med et eksempel på et mål. Det skal naturligvis altid hænge 100% sammen med din forretning.

  1. Synlighed og troværdig. (Kunderne skal vide at min webshop eksisterer og de skal erfare fra andre der har handlet hos os, at vi yder en god service og giver en god oplevelse)
  2. Det ultimative – omsætning i shoppen skal stige. Det kan vi måle direkte i Google Analytics via eCommerce Tracking.
    Det mere konkrete på Facebook – Interaktion (reaktioner, kommentarer, delinger) og reach på Facebook skal på ugebasis overstige den samlede målgruppe med 150%
    Antallet af likes skal vækste hver måned med min. 10%
  3. Fx. Mødre i alderen 30 – 37 som interesserer sig for “Hobby og små gør det selv projekter”
  4. Fx. Vi har selv arbejdet med kreative ting og brugt de sidste 15 år på at undervise i DYI projekter på aftenskolerne

 

Gode råd til dit indhold

  • Husk, at 85% i gns. IKKE har tændt for lyden, når de scroller ned i deres Facebook feed. Fremhæv derfor vigtige pointer, eller brug undertekster eller andet blikfang i din video.
  • Video performer ofte rigtig godt, og kan få mange gode visninger. Det er dog vigtigt, at du holder videoen kort og præcis, så du fastholder målgruppen. Test på din målgruppe om 15, 25 eller 30 sek. videoer er bedst. Husk det vigtige budskab først i videoen.
  • Vidste du godt, at vores opmærksomhed er faldet til 8 sekunder? (Vi har et attention span som er 1 sek lavere end en guldfisks…)
  • Tænk over, om du overhovedet selv ville like, eller kommentere dit indhold inden du trykker på “publicer”
  • Skab blikfang i dine opdateringer – brug derfor gode fotos eller grafik i dine opdateringer
  • Tænk over hvilken viden dine kunder mangler – og lav indhold der besvarer deres spørgsmål, så du fremstår som eksperten på din målgruppe
    • Hvad søger de efter når de besøger dit website
    • Hvad søger de efter i dit søgefelt på dit website
    • Hvilke varer er mest populære
    • Hvad spørger de om når de ringer?
    • Hvad spørger de om når dine sælgere er ude?
    • Hvad taler de med din support om?
  • Få dit logo med din grafik/foto/video
  • Brug samme stil og tone hver gang, så der er genkendelighed
  • Husk din målgruppe og tænk over hvad kunden køber – “People don’t buy products; they buy better versions of themselves”
  • Tænk over, hvordan du fortæller historien med dit indhold
    storytelling

Gode værktøjer til dit indhold og annoncering

https://www.canva.com – her finder skabeloner til opdateringer, du hurtigt kan tilpasse (obs, ret amerikansk stil på fotos)

analytics.google.com – sørg for at du måler på dit website, hvilke kampagner der virker

https://www.facebook.com/business/help/952192354843755 – Facebooks guide til at opsætte en Facebook pixel, så du kan lave retargeting til de brugere der fx. har besøgt din webshop, lagt noget i kurven, men ikke har købt noget.

 

Hvor mange penge skal jeg bruge på Facebook annoncering?

Det afhænger naturligvis meget af din målgruppe og hvad dit mål i det hele taget er. Fakta er, at jo flere penge du putter i din annoncering, jo bedre performer det. Altså forudsat at du rent faktisk laver indhold, som målgruppen efterspørger.

Som udgangspunkt rammer du ikke alle dine følgere med en opdatering på din side. Faktisk er tallene ofte omkring 3 – 5% af dem som følger din side, som ret faktisk ser dine posts.

Her er et eksempel på forskellige målgrupper og et boost på Facebook med det samme indhold (som ikke er tilpasset 2 vidt forskellige målgrupper og medier)

maalgrupper

Brug for en 2018 skabelon?

Se content marketing plan for 2018

Brug for mere viden?

Du er altid velkommen til at stille spørgsmål til skabelonen, eller kontakte mig og få et godt råd om dine sociale medier.

Kasper Hundebøl Hamann

Kasper Hundebøl Hamann
Mobil: +45 29 92 80 29
Mail: kasper@hhmn.dk
Netværk: Linkedin
Facebook: Hundebøl Hamann Aps

 

Del gerne, hvis du synes det er relevant for dit netværk
Email this to someoneShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on Facebook