Få hjælp til Facebook & LinkedIn

De sociale medier er blevet så naturlig en del af vores liv – at vi nærmest blot kan betragte dem som værende internettet. De er med til at vise vores egen identitet overfor omverdenen og din virksomheds brand er i høj grad baseret på, hvad dine kunders opfattelse er af virksomheden, når de…

  • Ser opslag fra jeres Facebook side
  • Pinner et produkt fra jeres webshop på Pinterest
  • Besøger medarbejdernes personlige LinkedIn profiler for at vurdere kompetencerne
  • Ser jeres “behind the scenes” på Instagram stories
  • Vurderer om jeres filter på Snapchat er sjovt, eller kikset
  • Ser en “Guide” til jeres produkter på Youtube
  • Eller når i prøver at synge med på Tik Tok…

Jeg kan hjælpe jer med både at komme igang med de relevante sociale medier, måle på effekten og også være “hands on” med at skabe indhold og annoncer der giver nye kunder i butikken. Annoncering på Facebook og Instagram, netværk og også annoncering på LinkedIn er mine klare spidskompetencer – og så naturligvis hele den strategiske forståelse for koblingen til dit website eller webshop.

Lad mig fortælle, hvordan jeg tænker og arbejder, for det hele starter med en plan og en strategi.

Sæt dig et mål

Når jeg starter et nyt samarbejde op, afholder jeg typisk en strategi workshop på 3-5 timer, hvor vi sammen laver en strategi – eller en plan, som vi siger her i Vestjylland.

Det er vigtigt at I som virksomhed ved, hvad I vil have ud af, at være tilstede og komme i tættere dialog med jeres kunder. Vi vil selvfølgelig alle gerne øge vores bundlinje og have flere kunder, men måske har I også andre vigtige mål eller delmål på hjerte?

Mål på indsatsen

For at sikre, at den strategi vi har lagt virker, så er det vigtigt at der defineres nogle klare målepunkter, som vi sammen følger op på. Det kan være alt fra engagement på opslag, nye LinkedIn connections, branding (fx. visninger af video) eller til konkrete leads via hjemmesiden eller målbart salg i en bestemt produktkategori på webshoppen.

Min erfaring er, at er virksomheden helt ny på de sociale medier – så skal der først opbygges synlighed og kendskab til jer – herefter skal I skabe troværdighed og først her kan I begynde at skabe leads og salg. Det kan sagtens tage 4-6 måneder, hvis man bygger sin tilstedeværelse stille og roligt op. Vi taler ikke om at I skal smide en kopi af jeres avisannoncer på Facebook, eller smide det ene tilbud efter det andet ud til jeres følgere – I skal skabe relevant indhold, der giver mening… mening for jeres kunder.

Definér din målgruppe

Jo bedre du kender dine kunder, jo bedre kan du gå i dialog med dem og få produceret fedt og relevant indhold, der taler til dem. Jo mere vi ved om dem, jo lettere er det også at spore os ind på dem i fx. Facebook annoncemotor.

Vi kan også skelne mellem kolde, lune og varme målgrupper. Kolde er fx. dem som aldrig har hørt om din virksomhed, mens de lune kan være dem som har interageret med dit Facebook opslag eller set 50% af din video, men som endnu ikke har købt noget eller følger din side. Varme leads kan fx. være tilmeldte til et nyhedsbrev, connections i dit LinkedIn netværk eller kunder der altid kommenterer dine Instagram posts.

Tal til din målgruppe med godt og relevant indhold

Når du kender målgruppen – så brainstormer vi sammen på indhold der er relevant for din målgruppe. Vi taler om content marketing – altså indhold med relevant viden til jeres målgruppe, hvor I viser jeres kompetencer – uden at tænke salg.

Big data gør heldigvis brainstormingen lettere, da vi med (lidt nørdede) tools som fx. Google Analytics, Search Console, og statistik værktøjer fra de sociale medier kan blive klogere på, hvad kunder efterspørger. Nåh ja, og så skal vi selvfølgere spørge ham eller hende der passer telefonen hvad kunder rent faktisk spørger om. Har du sælgere i marken – så kender de nok allerede kundernes behov – og derfor vil I få lettere ved at skræddersy indhold til kunderne.

En anden mulighed er, at se på andre kanaler – fx. Google Ads hvilke annoncer og budskaber der har størst effekt.

Brug dine marketingkroner, hvor de har størst effekt

Vi må nok indse, at skal vi have størst muligt effekt, så skal der også annoncekroner til. Det gælder både på Instagram, LinkedIn og på Facebook. Konkret på LinkedIn kan man dog nå ret langt med et super stærkt ambassadør netværk. Hvor mange penge I skal bruge, afhænger helt af mål, målgruppe og den ønskede effekt.

Bliv klogere, uden det koster

Vil du hellere selv arbejde videre? Så tag et kig på min Content Marketing Plan eller få gode råd om LinkedIn.
Du kan også starte ud med at lave en plan for Facebook eller en plan for LinkedIn.

Sæt i gang

Er du klar til at tage næste skridt? Så kontakt Kasper Hundebøl Hamann og lad os tage et uforpligtende kaffemøder om et muligt samarbejde. Du kan også se priser på hjælp til annoncering sociale medier.