LinkedIn Annoncering til B2B
LinkedIn er nok et af de medier, der har den bedste organiske rækkevidde på B2B og der hvor det hurtigst kan brede sig længere ud når folk interagerer. (og så nævner vi ikke lige TikTok i denne sammenhæng, da det er “knap” så målrettet B2B )
Hvorfor bruge penge på at annoncere på LinkedIn?
Du kan selvfølgelig connecte med de rette i din målgruppe hele tiden, men du kan ikke rigtig styre hvem der ser dit budskab. Det kan du med annoncering på LinkedIn.
Målretning af LinkedIn annoncering
Med annoncering kan du styre ret præcist hvilke virksomheder, der skal se dit budskab.
Din Linkedin virksomhedsside er altid afsender, men siden sommeren 2023, har du også kunnet promovere Linkedin opslag fra den personlige profil. Det giver i gns 170% højere klikrate end “normale”annoncer. Gns. klikraterne (ogsså kaldet CTR) ligger på ml. 0,3 og 0,5%. Men faktisk har jeg på de bedst performende annoncer oplevet over 20% CTR på det Danske marked.
Det gode ved LinkedIn annoncering er, at du kan målrette på fx branche, titel, jobfunktion, kompetencer, ancienniet, virksomhedsstørrelser og ja – faktisk kan du bare taste ind hvilke virksomheder du vil vise annoncerne til. Eller endnu bedre uploade en liste af virksomheder eller personer du ønsker skal se dit budskab. Eneste krav er reelt at du har min. 300 personer i din målgruppe.
En masse fine tal ja, men det hele afhænger i høj grad af din målgruppe og dine creatives. Hvor godt rammer de? Har videoen Scroll Stopping Effect (View Rate), hvad er din Dwell Time (tid brugt på at se på et opslag) og hvor stor en del af din målgruppe rammer vi (Kaldes Audience Penetration)
LinkedIn annoncering
En effektiv B2B platform med gode muligheder for målretning.
Strategi for din LinkedIn Ads indsats?
Har du en plan for din annoncering? Ellers kan du downloade min plan her, og komme hurtigt i gang + få sat struktur på din LinkedIn Ads indsats.
Hvad koster annoncering på LinkedIn
Så langt, så godt. Men det er ikke gratis. Prisen for at dit B2B budskab rammer den rette beslutningstager er højere end de øvrige sociale medier som Instagram, Facebook, Pinterest, TikTok og Snapchat. Men – de er på LinkedIn som erhvervsfolk. Klar til at lave forretning.
Når jeg kigger på hvor målrettet vi kan ramme med vores budskab, så er det, set med mine øjne, ikke en dyr platform at annoncere på. Du kan i teorien nøjes med nn målgruppe på min. 300 personer – selvom min erfaring er, at algoritmen gerne vil have væsentlig flere. Du bør ramme 20.000 – 50.000 pr. Kampagne. Eller flere, hvis du spørger din LinkedIn Rep.
Selvfølgelig skal dit budskab stadig sidde i skabet og dine creatives skal fange opmærksomheden i målgruppens scroll i LinkedIn feedet. Og ja, det gør da bestemt heller ikke noget for dit social proof at din side har mange følgere – men det oplever jeg ikke som afgørende.
Med typiske (trafik) klikpriser på 25-55kr når du jo ikke så langt ud, så min erfaring er, at du bør bruge absolut min. 300kr om dagen. Det kommer selvfølgelig helt an på din målgruppe, dit mål og hvor godt dit budskab rent faktisk rammer målgruppen. Din kampagne bør min. køre i 3 uger, formentlig længere tid, før du har varmet målgruppen lidt op.
Rent teknisk, så skal der min. bruges 60kr om dagen, men det kommer du altså ikke så langt for, når CPM ligger omkring 250 kr. og op.
Brug data fra LinkedIn Performance Chart og Insights og optimér
Når du har de første 1,5-2 ugers data eller har godt med kliks, videovisninger osv. så er det jeg som LinkedIn nørd synes det bliver sjovt. Så kan man nemlig dykke ned i demografien og se fx hvilke jobtitler, brancher og sågar virksomheder der klikker, bliver eksponeret og meget mere. Det betyder at du løbende kan optimere på din målgruppe – og på den måde blive bedre og bedre til at ramme rigtigt med dine kampagner.
Du bør også altid lave min 5 forskellige annoncer. Det kan være forskellige creatives eller forskellige tekster. Vi bliver hele tiden klogere og kan bruge data til at optimere.
Bare det at køre en måneds kampagne, kan give dig værdifuldt indblik i din målgruppe. Hvem interagerer? Hvilke virksomheder klikker på dine annoncer og er der måske allerede nu så varme leads at dine sælgere skal give dem et kald? Vi får et hav af værdifulde data – og er du kunde hos mig, så får du naturligvis også en rapport og forklaring på den data.
Synlighed, øget kendskab eller leads og konverteringer
Har du penge, så kan du få og har du ingen, så bare glem det…
Måske ikke det mest opløftende budskab, men min pointe er at du (ligesom med Facebook annoncering) kan skabe din salgstragt (din funnel). Du må for alt i verden ikke gå direkte i “Sælger Helge” mode og tænke salg med det samme. LinkedIn kræver som flere andre platform brand kendskab. Hvad står din virksomhed for? Hvor er I unikke? Hvad synes andre om at arbejde sammen med jer?
Tænk langsigtet og varm målgruppen op over 3 – 6 måneder.
Thought Leader Ads kan fx. skabe rigtig gode videovisninger der øger dit brandkendskab og når du får en stor nok målgruppe der er varmet godt op, så kan du lave retargeting til dem og vise dem et budskab der er længere nede i salgstragten.
Og her kan du igen koble dem på fx Lead ads hvor du får dem over i dit nyhedsbrev, dit crm eller i din online læringsportal (ja portaler var vist det vi kaldte det i de gode gamle dot com dage da jeg startede i branchen)
På den måde får du kickstartet din salgsproces. Det er god business på den lange bane.